Home Artykuły Symbolika i oddziaływanie kolorów w budowaniu wizerunku
Symbolika i oddziaływanie kolorów w budowaniu wizerunku
0

Symbolika i oddziaływanie kolorów w budowaniu wizerunku

0

Symbolika i oddziaływanie kolorów. Psychologiczne oddziaływanie kolorów to temat, które już wiele lat temu intuicyjnie zwrócił moją uwagę.
Zajmując się projektowaniem i prowadzeniem stron internetowych różnego typu, tworząc ich wizję, muszę (a raczej chcę) wiedzieć jaki efekt zawrę w przekazie wizualnym.
Poza tym jeśli jak ja jesteś marnym grafikiem – pozostaje Ci umiejętnie korzystać z doboru kolorów i stylu.
Umiejętne zestawienie dwóch, trzech kolorów i ich odcieni potrafi zdziałać cuda.

Jeśli tworzysz stronę internetową podstawowa sprawa o której warto wiedzieć to minimalizm kolorystyczny.
Dobra strona ma 2 kolory podstawowe. Nie dziesięć, nie pięć, a dwa. W wyjątkowych sytuacjach trzy kolory podstawowe i to jest maksimum.

Oczywiście kolory podstawowe możemy stosować w różnych odcieniach. Kiedy patrzysz na AlternatywneMedia.pl widzisz tak naprawdę 2 kolory – czarny i czerwony (w obecnej wersji zielony i czarny), zaś biel na której są one osadzone jest neutralnym tłem.
Czarny połączony z bielą daje nam szary kolor, ale nie jest to optycznie kolor inny niż czarny i biały razem – zatem nie jest wizualnie dodatkową barwą i w uproszeniu stanowi odcień czerni.

Biel sama w sobie jest kolorem i można ją tu policzyć jako kolor trzeci ale wszystko zależy od tego w jakim kontekście biel stosujemy. Przyjęło się że karta papieru jest biała i nikt nie mówi na nią „papier kolorowy” bo biel jest neutralnym tłem tekstu i treści. Biel symbolizuje spokój, czystość, ale jest przede wszystkim neutralna i tak do niej podchodzę. Natomiast gdybyś ubrał się na biało to już zupełnie inna para kaloszy bo to nie jest naturalny kolor ubioru i wówczas jasnym jest, że świadomie lub podświadomie odwołujesz się do symboliki koloru.
Trochę generalizując człowiek ubrany na biało często chce się wybielić w sensie symbolicznym, czyli być postrzeganym jako czystszy i bardziej szlachetny niż jest. Oczywiście, to nie jest reguła bo zawsze też warto pamiętać, że dana osoba może mieć dodatkowo jakiś silny wzorzec i skojarzenie z kolorem i zwyczajnie dla niej może wyjątkowo reprezentować on coś innego. Ja na przykład w pewnym okresie życia sporo pracowała w gastronomii i w pewnym momencie białe ubranie zaczęło mi się kojarzyć nieprzyjemnie z pracą, której nie lubiłem.

Czarny kolor to kolor siły, kolor władzy, kolor tajemnicy i mocy. Dlatego jest to kolor stosowany przez kapłanów niektórych nurtów oraz bywa to kolor limuzyn, kolor czarnych garniturów niektórych służb wywiadowczych etc. Siła, władza, dominacja i tajemnica zarazem.
Czarny to mocny kolor dlatego na stronach preferuję używanie go oszczędnie. Dawniej gdy grafika komputerowa dopiero raczkowała była moda na strony z czarnym tłem. Zauważcie jak niewiele stron przy tym zostało dziś. Czarny to po prostu za mocny kolor na tło zwłaszcza w dobie monitorów o dużym kontraście i głębi kolorów. Oszczędne jego użycie zaś potrafi fajne podkreślić jakiś fragment strony, który chcemy wyeksponować.

Czerwony to ciekawy kolor, który w projektowaniu stron należy używać ostrożnie. Zauważcie, że niewiele profesjonalnych storn internetowych korzysta z czerwieni. Jest tak dlatego, że czerwień to najbardziej pobudzający, energetyzujący z pośród wszystkich kolorów. Nie jest przy tym to kolor delikatnie pobudzający a aktywując na maxa. Jest sporym wyzwaniem użyć go tak by nie przesadzić z tym pobudzeniem.

Za dużo czerwieni na stronie uniemożliwi spokojne czytanie i skupienie się na treści – czerwień całkowicie zdominuje uwagę odbiorcy. Z kolei jej oszczędne użycie może fajnie podkreślić i pobudzić szatę graficzną. Jednak jak wspomniałem, jest wiele kolorów bardziej uniwersalnych, a również energetyzujących i je się używa częściej co i Wam polecam.

Czerwień to kolor życia. Kolor życia zarówno w pozytywnym jak i negatywnym znaczeniu. Kolor krwi która jest nośnikiem życia w naszym ciele, ale też kolor kojarzony z zaalarmowaniem co bierze się z pierwotnych instynktownych reakcji na ów kolor kiedy to nasi przodkowie widywali czerwony gdy się zranili lub widzieli kogoś zranionego/zabitego. Czerwień więc natychmiastowo wyostrza naszą uwagę i sprawia, że jesteśmy pobudzeni i czujni. Po prostu na czerwień zwracamy uwagę i dlatego nasze bannery Alternatywnych Mediów mają czerwone tło. To rzadko spotykane posunięcie i dość ryzykowne bo ktoś może uznać je za przesadę, ale dzięki temu jest spora szansa, że trafiłeś/trafiłaś na tą stronę. Śmieję się, że jeśli ktoś przegapi nasze banery to nie ma już dla niego ratunku.
(Aktualizacja: w obecnej wersji strony jak widzicie wraz z przerobieniem jej na bloga zrezygnowałem z czerwieni na rzecz koloru zielonego aby wprowadzić atmosferę relaksu, spokoju, bo takie właściwości posiada kolor zielony).

Kolor pomarańczowy również jest silnie pobudzający i energetyzujący, jednak niesie nieco inne przesłanie. Pomarańczowy jest kolorem o energii bardziej seksualnej. Zabawa, akcja, seks, podniecenie, podekscytowanie to główny przesłanie koloru pomarańczowego. Stosuje się go gdy chcemy się odwołać do podstawowych instynktów człowieka i je pobudzić.

Szary jest z kolei bardzo spokojny, pewny, pragmatyczny, rzeczowy, zachowujący tajemnice dla siebie ale nie dominujący. Stabilność, spokój, trochę skrywanych tajemnic – stąd jest to kolor biznesowych garniturów gdzie chodzi o tą rzeczowość, stabilność, neutralność kolorystyczną ale pewien element siły (wchodzenie w odcień czerni). Szary to kolor biznesowy i nie jest to barwa powszechnie nadająca się do promocji na zasadzie zwracania uwagi. Jest to kolor systematycznego realizowania projektów, poważnego podejścia etc.

Granat to kolor najbardziej poważny, zarazem chłodny przez co ma uspokajać, tworzyć wrażenie siły, powagi, znania się na rzeczy. Dlatego jest to kolor różnych służb mundurowych. Granatowy kolor mówi odbiorcy: jestem poważnym profesjonalistą, ja tu rządzę w danej dziedzinie, wymagam posłuchu. W przeciwieństwie do czarnego jest to kolor dużo chłodniejszy, ma uspokajać i dominować jednocześnie, „schładzać” atmosferę.
W budowie stron internetowych kiepski wybór, chyba, że mamy temat który kierujemy do ludzi bardzo służbowo, informacyjnie, oznajmiająco i nie chcemy ich ekscytacji, a jedynie przyjęcia do wiadomości tego co prezentujemy (na przykład rozkład jazdy).
To tyle na dziś w kwestii mojego opisu kolorów. Wymieniłem tu tylko kilka ważniejszych i ciekawszych. Warto pamiętać o symbolice koloru podczas tworzenia swoich projektów. Powodzenia.

 

Jakub Qba Niegowski

You cannot copy content of this page